Monday, October 20, 2008

"sejenak..."kata Hamim

Haha..tajuk itu merujuk kepada penggunaan perkataan sejenak yang telah digunakan oleh Hamim, sahabat saya semasa tengah bergosip sakan fasal rakan-rakan kami.Hehe..jarang dengar orang guna perkataan itu..Owh kami semua bertemu di rumah terbuka Ili, Shah Alam pada hari Ahad yang mendung. Saya juga jupa Aaron, ermm..*blushing .. gewam baru.. hehe..susah betul nak amik gambar dia,Ini cubaan keempat baru betul-betul tengok kamera.

Hensem tak *gewam baru saya?


group picture -acara wajib.Tuan rumah yang paling comeyy berbaju ijau iteww. :D

Hari Sabtu saya pegi mana?..Saya ke Seremban.Dengan siapa lagi kalu bukan dengan PIRATES.Pagi-pagi lagi sudah keluar kerana sudah berjanji nak ke rumah CheLah(my auntie) di Seremban, sebelum ke kenduri Zairin.Kenyang betul.. owh..lupa..TAHNIAH ZAIRIN!

saya dan pengantin(awat la gua sengih gilerr)

Balik dari Seremban, saya ketiduran..padahal ada satu lagi jemputan.Rumah CheYa(my auntie). Lepas asar, saya dan ecah keluar ke Kepong dulu rumah CheYa. makan-makan borak-borak.Lepas Semayang Maghrib kami ke Ampang pula. Hari tu besday sepupu Ecah, Adik Uyun. Celebrate di McD. Tapi nak dijadikan cerita kami salah McD. Pakcik Ecah cakap McD kat PETRONAS. Kami masuk McD kat stesen minyak apa ntah. lupa.Siap minum2 Cappucino kat 7E lagi,baru perasan kami di tempat yang salah.haha..patut lama tunggu.

Cappucino di 7E

Adik Uyun with here 7 candles


Wednesday, October 15, 2008

Racing Horse!!


My weekends this month are full of wedding invitations and open houses.nyumm..
(pikir makan saja aku ini)

Last weekend I have three weddings.I just manage to go to Saf-1's but not the other two..( nak buat macam mana Hari berlainan satu di utara satu selatan..)

Memula ingatkan Saf-1's kenduri pada hari Sabtu.Saya terbangun agak lambat.Sebenarnya dah janji dengan Klynn sebelum kenduri nak singgah rumah dia dulu di Seremban 2. Dah bergaya sakan ..keluar rumah..sekali Klynn msg pirate cakap kenduri Saf-1 tu esok..Ahad n dia pun kat Subang time tu.Ishh..pirate aa nih..hihi..Last2 saya balik tukar baju n we went out for lunch instead.

Petang tu saya tido kow2 punya since hujan menggila.Petang sikit around 5 saya berhariraya di rumah Ainn bersama Tett. Ainn dah nak ke kursus DPA 6 bulan di INTAN on monday.sian Cic jadi jadi single parent sekejap. Takpelah...demi kerjaya isteri cewwaahh!..Lagipun Haikal budak baik..takkan susahkan papa dia punyalah..kan Haikal?hehe

Masa kat rumah ainn, SyiknBaik msg cakap she already delivered a pair of twins last tuesday..weehee!! sonoknyer sekali dapat sepasang.Congratulations SyiknBaik!!

So malam tu saya balik pengsan..sebab dah janji esok rumah Klynn n kenduri Saf-1 pagi-pagi.


Kami bertolak dalam pukul 9.00 pagi. berhenti sekejap di RnR Seremban tunggu Edz-1 . Pastu kami ke rumah klynn.Sampai sana rupanya Rh n lola dah sampai awal lagi. siap duk iron-iron baju dah. Kami terus saja serbu meja makan. Brunch.Klynn masak nasi impit ,kuah kacang,lontong nyum nyum..n marvelous tea! sampai satu teko saya n rh bantai sambil borak2 tu.Tak lama lepas itu Sufi n hubby ..Rocco n wifey dan anaknya yang comel sampai.. borak-borak bergambar-gambar dekat pukul 1 jugak baru kiterang semua berjujuk-jujuk bergerak ke Dewan Majlis Perbandaran Seremban.Kat sana jumpa ramai lagi geng 105ers. makan sikit.Tunggu Saf-1 turun dari pelamin , nak punch card (jupa pengantin )kate derang. Pastuh kami pun bertolak balik.


On the way tuh, my auntie called suh datang umah. So kami balik dulu , rest kejap pastuh terus ke rumah my auntie. sampai maghrib lepak sana sambil makan kuzi, kuetiow goreng dan sira pisang..nyumm n a pot of marvellous coffee.

Kemudian saya singgah Jusco cari Ginger n Lime tea.Malam itu after a mug of the tea, I slept soundly.

Itulah weekend saya... :D

Friday, October 10, 2008

Bayarlah zakat

haa..nak dijadikan cerita tahun ini adalah tahun pertama saya membayar zakat fitrah sendiri. Sebelum ni macam biasa tajaan... ayahanda yang bayarkan.

Mula-mula tu duk tengok kaunter-kaunter zakat kat shopping kompleks. Kat jusco Balakong ada..kat alamanda pun ada.. hmm boleh bayar kat sini..tapi lepas sehari ke sehari aku bertangguh..
biasalah..i can ratu tangguh.

Then pikir2 takpelah bayar kat surau opis..hari tu ada tgk poster kat papan kenyataan di ruang lif.ada kutipan setiap kali selepas solat zuhur dan asar.tapi tuan-tuan maklumlah..saya ini amat 'rajin' ke surau. jadinya tak jadi-jadi.. Sementelah ada pulak yang memberi komen.."Bayar kat kampung laa.. Kat kampung lagi ramai yang memerlukan zakat tu.Kat bandar nih dah tak tau nak bagi kat sapa" Aku pikir-pikir..alahh ramai jer orang miskin kat bandar nih.

tau-tau saya sudah pulang ke kampung.. ayahanda dah banyak kali tanya..dah bayar belum dah bayar belum..so saya pikir..nanti kirimkan jer lah kat Sepu (adik gua la) pi bayar.cam seganlak nak pi jumpa pak imam. Pastu dalam satu kejadian makan-makan buka puasa tuh..kekanda pulak buka cerita yang dia pun tak bayar lagi. oleh itu memandangkan kekanda bekerja di MAjlis Agama Islam Kelantan .niat di hati boleh lah diwakilkan pada dia untuk membayar. Awatlaa saya nih liat bebenor.

Tapi niat itu tak kesampaian juga memandangkan kekanda ku sibuk pulak.So satu hari sebelum hari raya saya pun keluarlah bersama Sepu (siapa lagi kan kalu bukan my official bodyguard nih). Niat di hati nak gi keluarkan duit untuk jadikan duit raya.(Isk tgk ratu tangguhnya aku ini..duit raya pun baru nak keluarkan.) jadi alang-alang kami singgahlah di Masjid Telipot yang sepelaung jer dari rumah.Nak dijadikan cerita berapa kali saya telah menukar baju sebelum keluar.yelah segan dengan pak-pak imam masjid. Selalu saya pakai t-shirt lengan pendek, pikir-pikir..ish segan..tukar t-shirt lengan panjang.. nak pakai baju kurung kang..berdo'oh lah(terlebeyy suda) pulak.

Maka pergila aku ke masjid (ada 2 imam tunggu) satu tua satu muda sikit. yang muda tu ada 'pelanggan' so saya pegila kat imam tua sikit tu..

"saya nok bayar zakat ni ustaz" cuak saya siot..almaklum first time..segan lak tuh..

ustaz tuh pun tanya "bayar tuk sendiri ke famili nih?"

"sendiri ustaz"

(sambil-sambil tu ustaz tu suruh Sepu duduk)

"haa..baco niat tuh"sambil tunjuk kat kertas atas meja.

saya pun baca la niat yang tetulis kat situ dengan nada yang saya rasa hanya saya dan dia jer leh dengar(sebenarnya saya kompius kene lafaz dengan kuat ke dalam hati jer?)

"RM 7.++" ustaz tuh bgtau

saya pun unjukkan RM50.00

"ustaz ado baki tak?" bengongkan saya..ingat beli ikan ke?Nak wat cemana baru keluarkan duit..

Ustaz pun buka beg dia keluarkan baki..sambil tu saya sengih2.

Sekali ustaz muda kat sebelah tegur Sepu
" ayoh bayar doh zakat?"
(ceh kenal ayahanda gua rupanya pak imam ni..isk)
Sepu pandang saya.Saya pun senyum-senyum jawab
"Dah ustaz.tinggal sayo jah tok bayar lagi.baru kelik"

Lepas ustaz tua sikit tu bagi baki.Sepu pun salam ngan diorang.Saya pun naik kete cepat-cepat.

"isk isk ustaz tua nih.kot yer pun senyum laa sikit.ore nak bui duit nih..Doh la first time."
aku komplen.Sepu angguk jer.

Balik tu beria saya bercerita dengan ayahanda dan bonda. pengalaman beb.

p.s:
Aku tau laa. cerita ni tak best mana.Orang lain dah bertahun-tahun bayar zakat sendiri. apa nak heran.tapi lantaklah sebab ini pengalaman aku..dan ini blog aku.. hahahaha

Wednesday, October 08, 2008

AIDILFITRI 2008

Hari ini saya mula bekerja...sangapnye.. itulah dah lama bercuti..hari jumaat sebelum raya arituh saya pulun kerja sampai 11.00 malam. nak cuti panjang punya pasal.
Hari Raya saya macam biasa aje... bergembira seperti biasa..

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
kepada semua..


Hari Pertama
- solat aidilfitri at Masjid Telipot
- mengadap keluarga diraja di Istana Negeri
- rumah makcik-pakcik sekitar Kota Bharu.
juadah : Kuzi Tulang dan Ayam. (NYUMM)


Hari Kedua
- Rumah terbuka kami
juadah: Nasi Beriani

Hari Ketiga
-Rumah terbuka Ajah

Hari Keempat
-Lepak di rumah
-Menemankan sahabat ke perkahwinan ex-nya(ngesh ngesh ngesh)
-Majlis Pertunangan kakok Esoh.
-Majlis Kesyukuran di Istana Negeri



Hari Kelima
-balik


Wednesday, September 24, 2008

Run people run!!!


I am announcing to the world that i am totally stressed out!!
I've become an annoying.. angry n such a cry -baby..
I've no mood to talk furthermore to smile..
I feel like everyone is not appreciating me..
I feel like i am such a pebble in other's shoe..
and the most important thing is I am tired..exhausted
argh..

And I have hurt many people since last week, yesterday, today
n will hurt more people for sure ..
tomorrow n the day after n next week till the raya seasons ends

So to all innocent people
beware of ME..
run if u see ME....

Tuesday, September 23, 2008

RAMADHAN III

Happy birthday to you..happy birthday to you.. happy birthday to PIRATES!!!...happy birthday to you...lalala



owh..kena nyanyi dulu sebab hari ini birthday pirates.akhirnya dia tidak lagi sebaya dengan saya :p Hari ini juga birthday kakak saya, kak wanie (we, litttle sis call her kak Aneeng,don't ask me why) yang tak pernah diusik usia!! mantainnnnn saja.hihi

Hmm penat.Penat.Saya masih lagi mengejar kerja-kerja di pejabat ini.Ada lagi 12 kertas kehijauan di atas meja..caiyok!! Cerita fasal birthday,Jumaat lepas birthday mid.. Sebenarnya saya dah janji dengan farah brutal nak berbuka tapi memandangkan my friends ada organized a suprise party for mid.



Saya terpaksa postpone date dengan farah.takpe next time i'll make up to it... sekali mid dengan cool ajer datang.. tak nampak terkejut pun.. hehe..takpe yang penting adalah makannya .. sate n kek yang sodap..


tengok nombor meja kiterang.. 88 you! pakcik kayo!

Hari Ahad lepas juga,macam biasa Zainab Old girls ada get together buka puasa.These girls are my oldest friends..almost 16 years...tapi kami macam ini lah dari kecik2 sampai sekarang pantang ada kamera.hihi Kami bergosip2 updates bout everyone di INTEKMA RESORT Shah Alam.Buffet yang menarik di tepi kolam mandi dan di dalam dewan. macam-macam ada.yang best daging kambing bakar.Nasib baik tak pening saya malam tuh.makan banyak daging pak janggut itu. Lepas maghrib.sambung lagi cerita terhangat di pasaran kat rumah Ili.isk isk makan lagi tengok-tengok pukul 12 lebih jugak sampai rumah.Siapa lagi chaffeur saya hari itu.. tett dan jazzy berkilatnya!! cewah.. thanx a lot tett..

ai, tak sempat gelap dah baca doa?

Semalam pula,saya makan-makan dengan staffs, saya dan Pirates.Tak taulah.Tiba tiba ada orang murah hati hari itu.Saya makan je. :) Kami berbuka di Penang Village Alamanda.Seronok tengok diorang makan, saya jadi kenyang.

Hari ini ada majlis berbuka puasa di pejabat.Saya tak sempat merisik khabar apa menunya.hehe

Thursday, September 18, 2008

RAMADHAN II

Semalam saya begitu produktif.Membaca,merumus,menyusun ayat, menaip,membetulkan kesalahan, menandatangani dan memburu tandatangan mereka. Letih.Tapi puas hati.

Saya keluar berbuka puasa dengan tett semalam.Last minute plan. Lanun kasi idea since dia sudah ada di bangi.Saya pun sms Tett.wahh..boleh merasa Jazzy kepunyaan tett yang berbau kedai. :D .Yang seronok dapat jumpa Ainn sekali. kebetulan Ainn car-pool dengan Tett.Kami singgah ambik Haikal di rumah babysitter-nya.


Baik betul Haikal ini.tapi kontrol macho. isk isk. Memang baiklah.Ber-jurus kata orang Kampung saya.Ber-jurus benar.Dia rilek jer bila saya amik riba dalam kereta. Memang cool.Bila diagah-agah dia buat muka poyo.Lawak juga Haikal nih.takpe janji comel.Selepas hantar Ainn dan Haikal balik umah, saya dan tett terus ke Restoran Puteri Bongsu. Jupa lanun di sana.Kami makan buffet.For RM20.00 per pax, i would say it was ok. Makanan nasi lauk2 yang menarik. ada mi kari, pilihan kuih muih dan air minuman yang pelbagai.

Alamak saya ternampak hijau bertimbun di atas meja.Kerja.kerja.nanti sambung lagi.

RAMADHAN I

Wahh.. sudah terlalu lama rupanya saya tidak meng-update blog saya. Banyak alasan-alasannya tapi saya cut it in short-simply malas. Lagi-lagi bulan puasa ni. Saya simpan tenaga untuk menyelesaikan tugas-tugas saya. Banyak kes nak kena siapkan. Tambah pulak nak cuti raya ni. Kena kedepankan semua kes yang due date awal Oktober. Tapi jeles jugak melihat kawan-kawan bercerita nak jugak bercerita tapi cerita apa yer.

Alhamdulillah sekali lagi berpeluang bersua Ramadhan. bulan puasa tahun ni lain sikit.Saya melalui bulan Ramadhan di rumah lain, teman rumah yang baru, dan status baru. *wink


Sekarang ni, saya jarang-jarang dapat berbuka bersama teman serumah tapi saya suka sesi chit chat sambil sahur di subuh hari. Walaupun dua-dua macam mamai tapi boleh lagi semangat bercerita. Tak kisahlah cerita ulang-ulang pun. Yang penting dah tak payah nak on tv.(Boleh jimat, kalau dapat kurang sampai bawah RM20.00 best juga.Free!)

Saya juga masih meneruskan misi jalan-jalan cari makan bersama lanun itu. Kali ini kitorang jelajah area Kajang. Ada kedai ayam percik cawangan dari the famous ayam percik in KB. Tapi nasi kerabu dia kurang ‘Kick’ dan warna biru nasinya nampak terlalu artificial. Tidak seperti yang original menggunakan sejenis bunga berwarna biru itu. Servis pun agak kurang memberangsangkan.Berdekatan kawasan situ juga ada asam pedas claypot yang diperkatakan orang. Sedap kata mereka. Tapi kami tidak sempat merasa lagi memandangkan kata hajah (tuan punya kedai), mereka tidak menyediakan tempat untuk berbuka. Hanya tapau atau take-away. Namun kami juga telah menjumpai kedai beriani gam yang agak memuaskan. Dengan harga flat rate yang murah dan berpatutan.Makanan yang sedap dan tv skrin besar. Bagus. Sebelum berakhirnya Ramadhan ni, mungkin satu atau dua tempat je lagi yang kami buleh terjah.masa sudah suntuk dan kami dihambat tuntutan tugasan. Berangan hendak ke Seremban atau Melaka tapi tengoklah kelapangan .Kelihatan seperti tidak sempat.

Oh ya, hari tu saya diperkenalkan dengan Marche di The Curve oleh Ajah. Itulah.. jakun kan saya tak pernah ke tempat itu.Kat situ pun buffet dia marvelous. Menjilat jari.puas hati makan ,berbaloi dengan harganya. Buleh makan steak,pasta, grilled seafood dan macam-macam lagi.pilihlah sendiri.

Wahh…sudah panjang..nantilah kalau ada cerita saya sambung lagi.

Selamat berbuka dan Selamat Beribadah !!

Datang Ramadhan rindu terubat
Janji tuhan ganjaran bertambah
Bulan Ramadhan bulan yang berkat
Ligat mengganda membaiki ibadah.

Saturday, August 23, 2008

Kahwin sana-sini 2

Selamat Pengantin Baru Ina..

Selamat Pengantin baru Nuar..

Sunday, August 10, 2008

Kahwin sana-sini

I went to uji's "bekwoh" today... the truth is.. it's at the groom's side..uji's side was yesterday. I just arrived from KL last night. Yesterday i went to Ija's (my staff) wedding at Felda Lakum,Temerloh and Aneesa's wedding in Bangi..so takpelah.. belah laki pun ok.. janji jumpa uji..

ija+syukur
so guys..CONGRATULATIONS TO ALL...
hope 8.8.2008 do bring happiness and ever after love to you...

Wednesday, August 06, 2008

ALOHA!!

The teachers said we were like twins...The year was 1995.
We ate fast during recess because we had only 20 minutes...The year was 1996.
We struggled for 9 As in PMR… The year was 1997.
She went to MRSM in Taiping...and I stayed. The year was 1998…the last time I saw her.
Today in the year 2008..I met her again…
She has come back from Ireland for some time...
She is getting married…..She is now a doctor…
She is still skinny. I had gained some weight. :P
Thanks to Friendster we can still keep in touch all these years.
Nice to see you again Aneesa…and Congratulations for your wedding!!!

Wednesday, July 23, 2008

what???

I received a shocking news today.. nyaris kena heart attack.
terasa ralat sedikit..
..sedih..
..sakit dah kepala memikirkan..

Thursday, July 17, 2008

a small step..a big leap II





ps: more pics n story go to ecah n pirates

Wednesday, July 16, 2008

Tuesday, July 15, 2008

MELBOURNE 2

jalan-jalan ..cantik kan rumah2 di belakang itu..



ni train kiterang naik 2 jam dari melbourne untuk ke Balarat



sovereign hill ,Balarat(perkampungan zaman gold rush 1850s )

saya pun nak medulang emas jugak..di sebelah saya itu Mr.P our trainer.
saya dapat laa sikit emas.. lekat2 celah kuku..hihi

MELBOURNE

Victoria market (yellow building in the background)
the oldest pizzeria

we went around the city.. on the city circle tram


the old gaol... jail....
ps:to be continued.. i know everybody is waiting for THE pics.. wait yaa

Tuesday, July 08, 2008

a small step..a big leap


*GAMBAR HANYA HIASAN :)

Thursday, June 26, 2008

Away

I 'll be away next week..
may be out of reach..
It is business trip but hope i can have fun
so Melbourne here i come..
*grin

Monday, June 23, 2008

tagged by hosmet..ecah

hmm..dari last week tak sempat nak buat..tapi memandangkan akan meninggalkan blog ini seminggu minggu depan.. here it goes.

1. Nama timang-timangan oleh orang tersayang?
Kalu dah tersayang..panggil Sayang lah.. hihi lol..
Family : Nolee or Adik or kak oli
Friends :Nolee

Bosses or orang tak berapa kenal:tengku or lina
ada beberapa orang jer yg panggil saya lina.. paling ingat..Cikgu Salahuddin dari sek.rendah dulu.
oopss soklan ini oleh orang tersayang jer eh.. kira saya sayang semua orang laa tu..

2. Anda seorang yang?…
Thinks far with vision.Easily influenced by kindness.Polite and soft-spoken.(ermm..)Having lots of ideas.Sensitive.Active mind.Hesitating,tends to delay.Choosy and always wants the best.Temperamental.Funny and humorous.Loves to joke.Good debating skills.Talkative.Daydreamer.Friendly.Knows how to make friends.Abiding.Able to show character.Easily hurt.Prone to getting colds.Loves to dress up.Easily bored.Fussy.Seldom shows emotions.Takes time to recover when hurt.Brand conscious.Executive.Stubborn.

3. Insan teristimewa…
My family n Lanun..n of course all my friends and not ..everyone is just special in their own way.

4. Makanan dan minuman kegemaran saya…
Makanan - fun fries, undang masak macam mana pun.., nasi kerabu,
Minuman -white coffee.. feveret sepanjang zaman are nescafe n teh tarik(hot or cold. allergic air kosong[i made up this one just because i don't like plain water..]..

5. Favourite colour -
earth colours ..also red,black n pink

6. Favourite song…. -
don't really hv one.. I listened to anything according to my mood at that particular time.

7. Siapa yang selalu buat saya gelak?
me myself

8. Sikap yang buat anda stress
org yang kalut..nanti aku kalut sama, siot jer.

9. 3 benda yang selalu ada dalam handbag ke?
wallet hp
house keys..cars' keys(me n pirates),
all the receipts..panadol

10. Kali terakhir anda beriya-iya menangis…
After raya last year.. demam teruk..but no one to turn to.

11. Perkara paling lucu atau memalukan dalam hidup anda…
masa tu time kenduri kakak saya.. a relative and her young daughter came all over from Aceh, Indonesia. masa tengah siap2 tuh anak dia panjat2 kerusi laa aper laa.. saya nak marah anak die yang nyaris nak terjatuh dari kerusi tu... tapi saya pi jerit nama dia.. u imagine how terkejut she was.. when i jerit nama dia..hehehe

12. Tag 6 orang rakan2 ku…
farahwahidda
emmira
iryani
suhana
ainn
banji

Saturday, June 21, 2008

Jalan2 ke penang on Labour Day

Naik kereta kabel Bukit bendera

Laksa Penang up on the hill

Feringgi

Nasi Kandar


Naik Feri untuk pulang

Monday, June 16, 2008

Fear not!

Takut itu ada
Tapi kepercayaan juga dikait sama
dengan sekelumit harapan


Tak salah kalau kita mula bermimpi bukan
andai terjaga sekali pun..
sekurang-kurangya ia mimpi indah